محققان از هوش مصنوعی برای پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 استفاده کردند

23ژوئیه 2021 - از هوش مصنوعی(AI (می توان برای پیش بینی این که چه افرادی در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، استفاده کرد، این اطلاعات می تواند برای بهبود زندگی میلیون ها نفر مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه تورنتو از یک مدل یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات سلامت، 2.1 میلیون فرد ساکن انتاریو که از سال 2006 تا 2016 جمع آوری شده بود، استفاده کردند. آنها دریافتند که قادر به استفاده از این مدل برای پیش بینی دقیق تعداد افرادی هستند که در طی یک دوره زمانی پنج ساله به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. این مدل یادگیری ماشین همچنین قادر است عوامل مختلفی که افراد را در معرض خطر زیاد یا کم ابتلا به این بیماری قرار می دهد، آنالیز کند.

نتایج این مطالعه اخیراً در مجلهJAMA Network Open منتشر شده است.

نویسنده ارشد این مقاله دکتر لورا روزلا ، دانشیار دانشکدهپزشکیTemerty در دانشگاه تورنتو و دانشکده بهداشت عمومی دالا لانا، می گوید: ما می دانیم که شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند بسیار مهم است، زیرا اقداماتی وجود دارد که می توانیم برای جلوگیری از شروع این بیماری انجام دهیم. این مدل یادگیری ماشین می تواند به مدیریت یکی از بزرگترین چالشهای این بیماری مزمن کمک کند، که آن مداخله زود هنگام برای افراد در معرض خطر دیابت نوع 2، است که یک مزیت اثبات شده دارد.

دکتر روزلا ، که رهبر آموزش مرکز تمرتی برای تحقیقات و آموزش AI در پزشکی (T-CAIREM) است، گفت: یافته های این مطالعه می تواند اطلاعاتی را برای تدوین استراتژی هایی در سیستم های بزرگتر بهداشتی برای کاهش تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2، فراهم کند.

وی افزود: این مدل دارای حدود 80 درصد دقت در پیش بینی ابتلا به دیابت نوع 2 است. با استفاده از این اطلاعات به روشی فعال، می توانیم برنامه ریزی بهتری را برای سیستم های بهداشتی انجام دهیم و به پیشگیری از این بیماری جدی و سنگین کمک کنیم.

استفاده از مدل یادگیری ماشین از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نشان می دهد که چگونه داده های جمع آوری شده ی معمول می توانند برای حل مشکلات پیچیده ی سلامتی به روشی موثرتر استفاده شوند.

دکتر روزلا اضافه کرد: جلوگیری از دیابت نوع 2 به معنای بررسی عوامل ساختاری بزرگتر مانند عدم امنیت غذایی و دسترسی بهتر به پزشکان مراقبت های اولیه است.ما می توانیم از دیابت پیشگیری یا آن را به تأخیر اندازیم. ما می دانیم كه روش های موثری برای جلوگیری از بروز این بیماری مزمن وجود دارد. این مطالعه راهی برای شروع تفكر در مورد چگونگی شناسایی افراد در معرض خطر دیابت نوع 2 و سپس اجرای استراتژی هایی برای جلوگیری از شروع یک بیماری ناتوان کننده و مادام العمر است.

دکتر وینیاس هاریش، از دانشکده پزشکیTemerty و سرپرست مشترکT-CAIREM ، گفت: این تحقیق روشن می کند که چگونه بررسی دقیق عوامل اجتماعی بر سلامتی، تأثیر مهمی در جلوگیری از گسترش دیابت نوع 2 دارد، این اطلاعات به ما کمک می کند تا در مورد آنچه می توانیم انجام دهیم تا یك سیستم بهداشتی در عوامل بزرگتر و ساختاری تر مداخله كند، دید بهتری کسب کنیم.

دکتر روزلا گفت: تحقیقات پزشکی که از هوش مصنوعی استفاده می کند، نیاز به یک رویکرد تیمی دارد.یک گروه چند رشته ای که شامل گروهی از دانشمندان کامپیوتر واقعاً متبحر، افرادی که اطلاعات و نحوه استفاده از آنها را می فهمند و افرادی با دیدگاه سیستم بهداشتی و دیدگاه بالینی است. ما به این همکاری گروهی نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که الگوریتم های ارائه شده بطور واقعی مورد استفاده قرار می گیرند و تأثیرگذار هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-ai-diabetes.html